Martiny Glennové A | B | C | Č | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | Ř | S | Š | T | U | V | W | X | Y | Z | Ž  
ARTMUSEUM.CZ
Domovská stránka Umělecké směry Muzea a galerie
VYHLEDÁVÁNÍ
 
  Umělci:

 Japonsko


Hiroshige, Utagawa
Hokusai, Katsushika
Kunisada, Utagawa
Utamaro, Kitagawa
Díla:
žádná díla nezadána
Použitá literatura:
Seznam použité literatury  

Tradice japonského umění je velmi dlouhá – umění v Japonsku bylo vytvářeno od počátku osídlení kolem 10.000 let před naším letopočtem a i dnes vzniká umění, které je pro tento region specifické. Umění japonských mistrů se v průběhu tisíciletí takřka nezměnilo. Z historického hlediska bylo Japonsko podrobeno náhlým invazím nových uměleckých vlivů, které však probíhaly v téměř nekončících dobách minimálního kontaktu s vnějším světem. I dnes má Japonsko svou vlastní kulturu a své vlastní umění, které se vyvarovalo převládajících cizích vlivů.

Nejranější komplexní japonské umění bylo vytvořeno v 7. a 8. století našeho letopočtu ve spojení s buddhismem. Později docházelo ke kontaktu Japonska s čínským a korejským uměním a kulturou, přičemž se tyto styky projevily v rozvoji japonského písma i pojetí a zpracování historie. Čína ovlivnila Japonsko i ve struktuře a hlavně rozbujelé byrokracii, která byla i přes svoji složitost překvapivě funkční.

V 9. století, když se Japonsko začalo odvracet od Číny, vznikl nový styl, který v sobě sdružoval výtečné formy výrazu, jež přetrval téměř až do konce 15. století. Po skončení Oninské války (1467 – 1477) Japonsko vstoupilo do období politického, společenského a ekonomického rozkolu, který trval téměř celé století. V novém Japonsku, kterému od roku 1603 vládl šogunát Tokugawů, se nekladl tak velký důraz na náboženství, které rovněž minimalizovalo svůj vliv na životy lidí, a jediné umění, které bylo v té době vytvářeno, bylo světské a nikoliv náboženské.

Umění se v Japonsku věnovali obyčejní lidé i školení umělci. Japonští malíři malovali na hedvábí, bambusové svitky, vytvářeli dřevotisky a ilustrovali knihy i zápisy z cest. Téměř až do moderní doby japonští umělci používali speciální štětce. Na mnoha japonských obrazech byla často namalována posvátná japonská hora Fuji. Zajímavým obdobím pro japonské malířství bylo období Edo, kdy se těšily oblibě barevné dřevotisky ukiyo-e, které se brzy staly jednou z hlavních uměleckých vyjádření Japonska.

V druhé polovině 19. století získalo japonské umění v Evropě na oblibě. Importované japonské umění zaujalo a ovlivnilo především tvorbu Jamese Abbotta McNeilla Whistlera, Edgara Degase a Vincenta van Gogha, v jejichž dílech se v té době začaly objevovat prvky typické pro tradiční japonské umění, jako bylo zjednodušení tvarů, jemná barevnost a zvláštní perspektiva. Tradiční japonské umění ovlivnilo rovněž některé prvky secesního umění.


Konečná verze – 9. 6. 2009



Všechny texty na webové stránce ArtMuseum.cz jsou chráněny autorskými právy. Pro povolení ke kopírování kontaktujte Martinu Glenn.

 visits since Dec 19, 2003

AMI
Facebook
Donate