Martiny Glennové A | B | C | Č | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | Ř | S | Š | T | U | V | W | X | Y | Z | Ž  
ARTMUSEUM.CZ
Domovská stránka Umělecké směry Muzea a galerie
VYHLEDÁVÁNÍ
 
  Umělci:

 Land Art


Christo a Jeanne-Claude
Heizer, Michael
Long, Richard
de Maria, Walter
Morris, Robert
Oppenheim, Dennis
Smithson, Robert
Díla:
žádná díla nezadána
Použitá literatura:
Seznam použité literatury  

Land Art (někdy také Earthworks nebo Earth art) a jeho umělecké přístupy se poprvé v umění začal objevovat v 60. a 70. letech 20. století ve Spojených státech – jeho první výstava se pod názvem Earthworks konala v říjnu roku 1968 ve Dwan Gallery v New Yorku. Land Art byl úzce spojen s prostředím přírody, do které zasahoval a vytvářel tak zcela nevšední umění. Land Art byl jakýmsi protestem proti komercializaci umění ve Spojených státech – jeho tvorba byla osvobozena od pláten, galerií i obchodníků s uměním, přesto však bylo přístupné široké veřejnosti.

Vznik Land Artu byl v mnohém inspirován ostatními moderními směry 20. století, našel vzor v myšlenkách minimalismu i konceptuálního umění. Někteří kritici dokonce viděli v konceptuálním umění a Land Artu jeden druh umění, lišící se pouze omezením výstavních podmínek – konceptuální umění bylo vázáno na výstavní prostory galerií, Land Art byl úzce spojen s přírodou a venkovními prostorami. S uměním minimalismu měl Land Art společné omezené použití materiálů dostupných k vytvoření uměleckého díla a rovněž jednoduchost zpracování, Arte Povera se jako Land Art zabýval používáním materiálů, jež byly v tradičním umění považovány za neumělecké a nehodnotné.

Významným teoretickým dílem o Land Artu byla esej Roberta Smithsona ‚Sedimentace mysli: Pozemní projekty‘ (The Sedimentation of the Mind: Earth Projects), kterou Smithson publikoval v roce 1968 a ve které se zabýval postoji a myšlenkami tohoto hnutí.

V Land Artu byly používány různé přírodní materiály: kameny, dřevo, hlína i rostliny, které byly různě naaranžované rozmístěny mimo prostory galerií ve volné přírodě, kde byly často vystaveny různým povětrnostním vlivům. Díla tak žila svým vlastním životem a měnila se díky přírodním podmínkám a erozi, které jim dodávaly na novém rozměru. Mnoho z prací Land Artu bylo vytvořeno v Arizoně, Nevadě, Novém Mexiku nebo Utahu a většina z nich již podlehla erozi, jediným svědectvím o jejich existenci jsou videonahrávky a fotografie pořízené během jejich stavby a při dokončení.

Díla Land Artu byla často velmi nákladná a tak jeho umělci byli v mnoha případech závislí na finančních příspěvcích bohatých sponzorů a nadací. I když umělci Land Artu po vzniku tohoto hnutí neměli větší problémy se získáváním peněz na svoje projekty, s postupem doby přestalo být podporování moderního umění tak módní záležitostí a mnoho sponzorů přestalo jejich díla financovat. Když pak nejvýraznější umělec Land Artu Robert Smithson v roce 1973 zemřel při havárii vrtulníku, ve kterém si prohlížel jedno svoje dílo, toto umělecké sdružení ztratilo svého největšího obhájce a tím potažmo i svůj smysl.

V roce 1998 byla v Amsterdamu zformována skupina umělců, kteří vytvořili projekt Indoor Land Art Programme – ILAP (Program Krytý Land Art), který obnovil myšlenky Land Artu výstavami po celé Evropě.


Konečná verze – 1. 5. 2009



Všechny texty na webové stránce ArtMuseum.cz jsou chráněny autorskými právy. Pro povolení ke kopírování kontaktujte Martinu Glenn.

 visits since Dec 19, 2003

AMI
Facebook
Donate